Arbeidsconflict: Vermijd deze 3 valkuilen!

Datum: 9 november 2018 | Categorie: Mediation, Zakelijk conflict

Arbeidsconflict

Krijgt u als werknemer of werkgever te maken met een arbeidsconflict? Probeer dan de volgende drie valkuilen te vermijden.

Maar eerst vertellen we u wat een arbeidsconflict precies is.

Wat is een arbeidsconflict?

Er is sprake van een arbeidsconflict wanneer er een conflictsituatie is tussen een werknemer en werkgever of tussen twee of meerdere werknemers.

Een conflict op de werkvloer kan door allerlei redenen ontstaan en zorgt vaak voor veel frustratie. Op den duur kan een arbeidsconflict leiden tot onder andere verzuim en overspannenheid.

1. Wie heeft een conflict met wie?

Het komt vaak voor dat één van de betrokken partijen aangeeft dat er een conflict is, terwijl de ander zich daarin niet kan vinden. “Hoezo arbeidsconflict? Ik heb nergens last van.”

In zo’n geval is er wel degelijk sprake van een arbeidsconflict. Er is namelijk sprake van een conflict als ten minste één persoon zegt dat het om een conflict gaat.

Neem het conflict serieus en schakel hulp in van een HR professional binnen jullie bedrijf. Komen jullie er niet uit? Denk dan eens na over mediation.

2. Het probleem ontkennen of wegkijken

Doen alsof er geen probleem is, of ontkennen dat er een conflict is kan een arbeidsconflict juist verergeren. De kans is groot dat het oplossen van het probleem dan veel meer tijd en energie gaat kosten. Daarmee wordt het probleem van één of een paar personen ineens het probleem van een hele organisatie.

Probeer het escaleren van een conflict te voorkomen. Blijf goed communiceren en schakel op tijd professionele hulp in.

Arbeidsconflict en ziekmelding

Vermoedt u dat een medewerker zich heeft ziek gemeld als gevolg van een arbeidsconflict? Plan dan een gesprek om met alle betrokken partijen in gesprek te gaan. Lees meer in de blog Arbeidsconflict en ziekmelding.

3. Niet de juiste informatie en slechte communicatie

Door gebrek aan goede communicatie en de juiste informatie kan het arbeidsconflict ook verder verergeren. Op basis van slechte informatie kunnen namelijk overhaaste en slechte beslissingen worden genomen. Het probleem lijkt dan even opgelost, maar steekt vaak niet veel later weer de kop op.

Mediation bij arbeidsconflict

Komen jullie er samen niet uit? Schakel dan een onafhankelijke mediator in. Samen met een erkende arbeidsmediator wordt met de betrokken partijen gezocht naar een oplossing.

Wilt u meer meer weten over mediation? Lees dan de veelgestelde vragen over mediation bij arbeidsconflicten eens.