Het gebeurt weleens dat er onenigheid in de vorm van ruzie, meningsverschillen of misverstanden plaatsvindt op de werkvloer. Wanneer deze onenigheid niet wordt opgelost kan het zelfs leiden tot een langdurig arbeidsconflict.
Ziekte door arbeidsconflict
Arbeidsconflicten gaan gepaard met emotie en stress. In extreme gevallen kan de spanning die ontstaat bij de betrokkenen zelfs leiden tot ziekte of psychische klachten. Een arbeidsconflict kan daarentegen ook leiden tot ziekteverzuim. Een medewerker kan zich structureel ziekmelden om de confrontatie met de andere betrokkenen te vermijden.
Vermoedt u ziekteverzuim als gevolg van een arbeidsconflict? Lees onze blog over Arbeidsconflict en ziekmelding voor tips.
Kosten
De kosten van een conflict op de werkvloer kunnen behoorlijk oplopen. Ziekteverzuim is een van de grootste kostenposten bij een conflict. Het management en personeelsmanagement moet hier immers aandacht en tijd aan besteden. Bij een arbeidsconflict zijn er ook kosten die niet concreet te berekenen zijn. Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan verdeeldheid in het team, en schade aan klantrelaties. Ondanks het feit dat deze kosten moeilijk te berekenen zijn, zijn ze cruciaal. Kortom, los arbeidsconflicten zo snel mogelijk zelf op of schakel de hulp van een mediator in om onnodige kosten te besparen.
Mogelijke oorzaken van een arbeidsconflict
Een arbeidsconflict kan verschillende oorzaken hebben. Het kan zo zijn dat een werkgever en werknemer elkaar niet liggen en hieruit een conflict ontstaat. Ook kan het vanuit het perspectief van de werkgever liggen aan het functioneren van een werknemer. De werknemer kan deze opvatting als onterecht ervaren en het probleem weer wijten aan de werkgever. De verwijten kunnen heen en weer gaan met grote gevolgen voor zowel het bedrijf, de werkgever en de werknemer.
Slechtere prestaties
Arbeidsconflicten hebben een negatieve invloed op de prestaties van de medewerkers die direct betrokken zijn bij het conflict. Onopgeloste conflicten dragen daarnaast bij aan de sfeer op de werkvloer. Dit kan op den duur ook de prestaties van medewerkers die er niets mee te maken hebben beïnvloeden. Deze medewerkers kunnen ook minder gaan presteren door het arbeidsconflict of gaan zich er ongemakkelijk door voelen.
De effecten buiten de werkvloer
Een arbeidsconflict zorgt voor slechtere prestaties op de werkvloer. Daarnaast blijven de problemen niet alleen op de werkvloer liggen. Werknemers en werkgevers dragen de conflicten met zich mee en nemen ze dus ook mee naar huis. In gedachte blijft men er vaak na werktijd mee bezig, wat tot veel frustratie en spanning kan leiden.
Schakel mediation in om conflicten op te lossen
Bij conflicten is het belangrijk dat alle partijen met elkaar communiceren en zoeken naar een oplossing. Wanneer dit niet lukt, is het cruciaal om de problemen niet uit de weg te gaan. Mediation biedt hierbij uitkomst. Met de diensten van Melchior Mediations leiden wij de weg naar een oplossing in goede banen.
Lees ook: FAQ: veelgestelde vragen over mediation bij arbeidsconflicten
Vraag nu gratis een intakegesprek aan en kom erachter wat wij voor uw bedrijf kunnen betekenen.